W czasach, gdy coraz więcej firm inwestuje w badania, ważne jest, aby przemyśleć, czego tak naprawdę potrzebujemy – badania jakościowe czy ilościowe? Niezależnie od tego, czy na co dzień pracujemy jako marketerzy, biznesmeni czy przedstawiciele świata nauki, każdy z nas ma inne wymagania i potrzeby. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie – czym są badania jakościowe a czym ilościowe?
Badania jakościowe w skrócie
Badania jakościowe służą do zrozumienia społecznych, kulturowych i psychologicznych aspektów rzeczywistości i pozwalają na podjęcie w granicach możliwości nawet bardzo szczegółowych wniosków. Odpowiadają one na pytania „jak” i „dlaczego” i mają na celu zrozumienie zjawiska badanego w kontekście, w którym występuje. Najczęściej badacz poświęca czas na spotkanie z grupą badanych – przeprowadza wywiady, prowadzi dyskusje z fokusami grupowymi itp. Wszystko po to, aby zebrać jak najwięcej informacji o danym temacie, w jak najdogodniejszy dla badanych sposób.

Badania ilościowe – metoda nieskomplikowana
Badania ilościowe opierają się na przetwarzaniu zmathematyzowanych danych, dzięki czemu pozwalają na uzyskanie szczegółowego obrazu wyników badania na dużą skalę. Gromadzone w ten sposób dane są porównywane, dzięki czemu możliwe jest sformalizowanie wniosków na poziomie ogólnym, obszernym – tzw. generalizacja. Osoby przeprowadzające badania ilościowe nie zdają sobie sprawy z obecności grupy badanych – wybór reprezentatywnej próbki jest kluczowy w tej metodzie badawczej.
Pomiędzy badaniami jakościowymi, a ilościowymi
Może się okazać, że potrzebujemy zarówno wyników jakościowych jak i ilościowych badania. Wszystko zależy od celu jakiej chcemy osiągnąć. Badania jakościowe mogą dostarczyć wyczerpujących informacji na temat aspektów kulturowych, które zachodzą w danym regionie, podczas gdy badania ilościowe pozwalają na szybsze, ale bardziej uogólnione wnioski. W przypadku organizacji, które chcą zintegrować obydwie metody, najlepiej jest rozważyć podejście mieszane.
Wartość badania jakościowego
Badania jakościowe dostarczają gruntownych informacji o danym temacie, dzięki czemu zaczynamy patrzeć na niego w sposób bardziej szczegółowy i zrozumiały. Badacze mają okazję podążać za pewnymi ideami, jakie pojawiają się w trakcie dyskusji i wywiadów, a w konsekwencji, potrafią wykazać się twórczością i proponować nowe formy rozwiązań. Nie traktujemy w tym przypadku grupy badanych jako jednostek liczbowych, a jako ludzi, którzy mają swoje własne historie.
Wartość badania ilościowego
Badania ilościowe są dobrym narzędziem, kiedy zależy nam na uzyskaniu ogólnych statystyk obrazujących wyniki badania. Metoda ta pozwala na weryfikowanie hipotez tak, aby sprawdzić, czy takie same wyniki można uzyskać w innych warunkach. Dzięki temu metoda ta jest użyteczna w procesie decyzyjnym, w którym określamy poszczególne procesy, planujemy różne działania i prognozujemy wyniki.
Podsumowanie
Odpowiadając na pytanie – czym są badania jakościowe a czym ilościowe, nie możemy stwierdzić, która z metod jest lepsza, gdyż zależy to od celu, jaki chcemy osiągnąć oraz przedmiotu badania. Metoda jakościowa daje nam szczegółowe i dogłębne informacje na temat badanego zjawiska, dzięki czemu bardziej zrozumiale je odbieramy. Natomiast metoda ilościowa jest dobrym narzędziem w procesie decyzyjnym i służy do szybkiego, ale bardziej uogólnionego podglądu wyników badania. Ostatecznie, aby dokładnie określić podejście badawcze i czenia z tym związane, warto skonsultować się z profesjonalistą w tej dziedzinie – badania to nie tylko liczby, ale co równie ważne: ludzie i ich historia.
To nie jest porada inwestycyjna. Przeczytaj Notę Prawną

GIPHY App Key not set. Please check settings